موشن گرافیک | به‌نام چهره‌ها به‌کام رسانه‌ها
کد خبر: 3976863
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵

موشن گرافیک | به‌نام چهره‌ها به‌کام رسانه‌ها

سی و پنجمین موشن گرافیک سواد رسانه‌ای با هدف تبیین کارکرد این تکنیک در انتخابات پیش رو تقدیم می‌شود.

موشن گرافیک | به‌نام چهره‌ها به‌کام رسانه‌هاتکنیک «ارجاع به منبع یا گواهی» از روش‌های رسانه‌ها‌ برای جذب و اقناع مخاطبان است. در این تکنیک، رسانه‌ها برای اعتباربخشی به اخبارشان از نقل‌قول چهره‌های معروف استفاده می‌کنند. در این شیوه، هدف این است که شخصیت‌های شناخته‌شده، فکر، برنامه و یا سیاستی را تأیید یا نفی کنند. به این ترتیب مخاطب خود را با فرد مورد استناد یکی دانسته و باورها و ایده‌های او را به‌منزله باورها و عقاید خود میداند. در مواجهه با پیام‌های این‌چنینی از منبع و ارجاعات رسانه اطمینان پیدا کنید.
 
در دنیای امروز که بیشتر وقت افراد در فضای مجازی صرف می‌شود، جذب و اقناع مخاطب، یکی از اهداف رسانه‌ها است که برای رسیدن به این هدف از روش‌هایی بهره‌مند می‌شوند.
 
حتماً در رسانه‌ها دیده و یا شنیده‌اید که رسانه از قول فردی که جایگاه ویژه‌ای ازنظر اجتماعی، فرهنگی و یا سیاسی دارد مطالبی را بیان می‌کند تا مخاطب را برای پیروی قانع کند. به این روش تکنیک ارجاع به منبع یا گواهی خاص می‌گویند که رسانه برای اعتبار دادن به خبر خود به سراغ نقل‌قول می‌رود. 
 
در این تکنیک، از آوازه، شهرت و یا جایگاه فرد استفاده می‌شود. در تکنیک استناد یا گواهی، هدف این است که مخاطب خودش را با فرد مورد استناد یکی بداند و باورها و ایده‌های او را به‌منزله باورها و عقاید خود بداند. به عبارت دیگر تکنیک استناد یا گواهی این است که شخص موردنظر ، فکر برنامه و یا سیاستی را تأیید یا نفی کند. 
 
از تکنیک گواهی به شیوه‌های مختلف در جهت اقناع مخاطب استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال زمانی که رسانه با قشر تحصیل‌کرده مواجه باشد از این تکنیک استفاده می‌کند. به این صورت که برای تأیید محتوای خود، به‌صورت مداوم و مستمر ارجاعاتی از افراد بزرگ و شناخته شده می‌آورد و مخاطب رسانه، هیچ‌وقت از خودش نمی‌پرسد که آیا این ارجاعات واقعی و درست است یا نه. در مواجهه با پیام‌های این‌چنینی از منبع و ارجاعات رسانه اطمینان پیدا کنید.
 
انتهای پیام
captcha